här kommer resten av manuset (på efterförfrågan)

reporter: hej och välkommna till "vem sitter på tronen" tack för att du ville komma och att jag fick ställa dessa frågor till dig
kung magnus(jag):ja fråga på du bara
R:när var du kung??
jag:mellan 1319 och 1364
R:det var rättså lång tid
jag:ja,men jag var ju bara 3 år när jag valdes till kung på mora äng så jag fick ju inte regera själv förren 1333
R:då var du alltså 16 år
jag:du är bra på matte du...det stämmer
R:men varför valde man en kung som bara var 3 år?
jag:jo, min släkt hade ju haft makten tidigare och dom ville ju inte släppa den så riksdåden och adels´männen bestämmde och ja det var ju bra för dom också för dom fick ju styra landet själva innan jag var gammal nog
R:är du känd för något speciellt
jag:jag är nog mest känd för min allmänna landslag
R:var du tränare i landslaget
jag:nej nej nej nej nej jag stiftade en lag som gällde hela sverige förut hade men ju dömts beroende på vilket landskap man bodde i men vi börgade ju bli ett enat land
R:hur var det där med trälarna då?
jag:jo prästen tyckte ju att alla människor var lika mycket värda och jag ville ju vara en god kristen så jag förbjöd träldommen ingen människa skullle äga en annan människa och alla trälbarn som var födda efter 1335 var fria människor
R:gjorde du något mer som kung?
jag: ja jag köpte skåne och blekinge av danskarna... det var ett dyrt köp många silvermynt men alla tyckte att det skulle bli ett bra köp det skulle ge mycket pengar till landet men istället blev det ont om pengar många bönder hade dött i digerdöden och kunde inte btala skatten så jag tyckte att adelsmännen kunde hjälpa till men dom vägrade
R:det var hårda tider det
jag: ja och folk börgade tycka att det var mitt fel, och inte nog med det den danske kungen valdemart atterdag tog tillbaka skåne och blekinge utan att betala mej mina silver mynt
R: stackars dig
jag: ja det kan men lungt säga adelsmännen tog till vapen och avsatte mig så jag fick fly hit till norge år 1373
R:tack för att du ville komma och att jag fick ställa dessa frågor till dig
jag: tack själv det var trevligt att få besök från sverige men nu ska jag ut på en runda med min båt länghst norska kusten
R: kungen kom alldrig tillbaka han förliste i en storm år 1374

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0